IAM교육연구소 (IAM EDUCATION RESEARCH INSTITUTE)

다양한 세대와 문화가 조화를 이루며 함께 사는 행복한 세상을 꿈꿉니다.
We dream of a happy world where diverse generations and cultures live together in harmony.
설립 배경 및 필요성 (Background and Necessity for Establishment)
오늘날 우리 사회는 4차 산업혁명 시대로의 급변, 예측 불가능한 미래 직업 세계의 도래, 그리고 다문화 사회로의 심화 등 전례 없는 변화의 물결을 맞이하고 있습니다. 이러한 환경 속에서 아동·청소년들은 단순히 지식 습득을 넘어 복잡한 사회 문제를 해결하고, 빠르게 변화하는 환경에 적응하며, 건강한 정체성을 확립해야 하는 새로운 도전에 직면하고 있습니다. 특히, 다문화 가정의 아동·청소년들은 언어, 문화, 정체성, 진로 등 여러 면에서 이중적 어려움을 겪으며, 이들을 위한 심리사회적, 교육적 지원의 필요성이 더욱 커지고 있습니다. 기존의 교육 시스템은 이러한 개인의 복합적인 발달 과정과 사회 적응의 어려움을 전인적으로 아우르기에는 여전히 한계를 보이고 있습니다. 이론 중심의 학술 연구는 현장의 구체적인 요구를 충족시키지 못하거나, 개발된 프로그램이 실제 교육 현장에 효과적으로 적용되기 어려운 괴리가 존재하고 있습니다. 또한, 획일적인 교육 방식으로는 다변화된 아동·청소년 개개인의 고유한 특성과 잠재력을 충분히 발현시키기 어렵다는 지적이 계속되고 있습니다.
이러한 교육 환경의 변화와 기존 시스템의 한계 속에서, 아이엠교육연구소의 설립은 필수적이며, 그 차별적 가치는 명확합니다. 아이엠(IAM)교육연구소는 공학적 통찰력으로 문제를 분석하고 해결하며, 아동청소년교육학 전문성으로 인간에 대한 깊은 이해를 더하는 '융합적 사고'를 바탕으로 합니다. 이는 곧 연구소가 지향하는 "모든 아동·청소년이 자신의 잠재력을 발견하고, 건강한 사회 구성원으로 성장하여 미래를 주도하는 행복한 삶을 누리도록 돕겠다"는 비전을 현실화하는 핵심 동력이 될 것입니다.

Today, our society is confronting an unprecedented wave of change, including a rapid shift toward the Fourth Industrial Revolution, the advent of an unpredictable future job market, and the deepening of a multicultural society. In this environment, children and adolescents are faced with new challenges that go beyond simple knowledge acquisition; they must solve complex social problems, adapt to rapidly changing circumstances, and establish a healthy identity. 
Multicultural children and adolescents, in particular, face dual difficulties in various aspects such as language, culture, identity, and career paths, which makes the need for psychosocial and educational support for them even more critical. Existing educational systems still have limitations in holistically addressing the complex developmental processes and social adaptation challenges of these individuals. A gap exists where academic, theory-focused research often fails to meet the specific demands of the field, and developed programs struggle to be effectively applied in real-world educational settings. Furthermore, there is a continuous critique that standardized educational methods make it difficult for each diverse child and adolescent to fully realize their unique characteristics and potential.
Amid these shifts in the educational landscape and the limitations of existing systems, the establishment of the IAM Education Research Institute is not only essential but its distinctive value is also clear. The IAM Education Research Institute is founded on 'convergent thinking', which analyzes and solves problems with engineering insight while incorporating a deep understanding of people through expertise in child and adolescent education. This approach will be the core driving force for realizing the institute's vision: "To help all children and adolescents discover their potential, grow into healthy members of society, and lead happy lives that shape the future."
비전 (Vision)
미래 사회를 주도할 아동·청소년의 '진정한 나(I AM)'를 발견하고, 융합적 사고와 실천적 교육을 통해 전인적 성장을 이루어 건강하고 행복한 삶을 구현합니다.

To discover the "true self (I AM)" of children and adolescents who will lead the future, and to achieve holistic growth through convergent thinking and practical education, thereby realizing a healthy and happy life.
미션 (Mission)
공학적 통찰과 아동청소년교육 전문성을 융합하여,
  1. 다문화청소년을 포함한 다양한 배경의 아동·청소년 및 가정을 위한 심층적이고 현장 밀착형 연구를 수행합니다.
  2. 삶의 만족도, 진로 설계, 가족 지지 등 아동·청소년 발달 핵심 영역에 대한 혁신적이고 실효성 있는 교육 프로그램과 맞춤형 솔루션을 개발 및 보급합니다.
  3. 학술 연구와 실천적 교육 활동을 통해 교육 현장의 변화를 선도하고, 개인과 사회의 지속 가능한 성장에 기여합니다.

By converging engineering insight with expertise in child and adolescent education, we:
  1. Conduct in-depth, field-oriented research for children, adolescents, and families from diverse backgrounds, including multicultural youth.
  2. Develop and distribute innovative and effective educational programs and customized solutions for key areas of child and adolescent development, such as life satisfaction, career design, and family support.
  3. Lead change in the educational field through academic research and practical educational activities, contributing to the sustainable growth of individuals and society.
주요 연구 분야 (Key Research Fields)
1. 융합적 아동·청소년 발달 연구
- 디지털 전환 시대와 아동·청소년의 발달: 인공지능 및 디지털 미디어 환경이 아동·청소년의 인지, 정서, 사회성 발달에 미치는 영향 분석 및 긍정적 활용 방안 연구
- 미래 사회 핵심 역량 개발: 급변하는 미래 사회에 필요한 비판적 사고, 창의성, 문제 해결 능력 등 핵심 역량 함양을 위한 교육 모델 연구 및 개발

2. AI 시대 인재상 및 인재 양성 연구
- AI 시대에 요구되는 핵심 인재상 정립 및 평가 모델 연구: 인공지능 시대를 살아갈 아동·청소년에게 필요한 창의적 문제 해결 능력, 디지털 리터러시, 협업 능력, 윤리적 판단력 등 미래 핵심 역량 정의
- 아동·청소년의 AI 리터러시 및 컴퓨테이셔널 싱킹 함양을 위한 교육 과정 및 프로그램 개발 연구: 초·중등 교육 단계에서 AI의 원리 이해 및 윤리적 활용을 위한 교육 방안 모색
- AI 기술을 활용한 맞춤형 진로 교육 및 학습 지원 방안 연구: 개인의 잠재력과 흥미를 고려한 AI 기반 진로 탐색 및 학습 시스템 개발

3. 다문화청소년의 정체성 및 진로 연구
- 다문화청소년의 이중문화 수용 태도 및 삶의 만족도 증진 방안: 이들이 겪는 심리사회적 어려움을 분석하고, 건강한 정체성 확립 및 문화적 적응을 위한 교육적, 사회적 개입 연구
- 다문화청소년의 진로 장벽 극복 및 부모 진로 지지 강화 방안: 현실적인 진로 장벽 분석 및 부모의 효과적인 진로 지지 전략 개발 연구

4. 가족 및 관계 기반 교육 연구
- 건강한 가족 관계가 아동·청소년 발달에 미치는 영향 연구: 가족 지지, 부모-자녀 소통 방식 등이 청소년의 삶의 만족도, 성취 동기, 학교생활 적응에 미치는 영향 분석
- 가치 기반(성경적) 양육 및 인성 교육 모델 개발: 현대 교육 환경에서 적용 가능한 가치 중심의 자녀 양육 원칙과 인성 함양 프로그램 연구

1. Convergent Research on Child and Adolescent Development 
- Digital Transformation and Youth Development: Research analyzing the impact of AI and the digital media environment on the cognitive, emotional, and social development of children and adolescents, and studying how to use them positively.
- Development of Core Competencies for the Future: Research and development of educational models to foster critical thinking, creativity, problem-solving, and other core competencies needed in a rapidly changing future society.

2. Research on Talent and Talent Development in the AI EraDefining and Evaluating Key 
- Talent for the AI Era: Research on defining and evaluating the core competencies needed for children and adolescents living in the age of AI, such as creative problem-solving, digital literacy, collaborative skills, and ethical judgment.
- Curriculum and Program Development for AI Literacy and Computational Thinking: Research on educational methods for understanding the principles of AI and its ethical use in elementary and secondary education.
- AI-Driven Personalized Career and Learning Support: Research on utilizing AI technology to develop AI-based systems for career exploration and learning that consider an individual's potential and interests.

3. Research on Identity and Career Paths of Multicultural Youth
- Promoting Bicultural Acceptance and Life Satisfaction: Research analyzing the psychosocial difficulties faced by multicultural youth and studying educational and social interventions for the establishment of a healthy identity and cultural adaptation.
- Overcoming Career Barriers and Enhancing Parental Career Support: Research analyzing realistic career barriers and developing strategies for parents to provide effective career support.

4. Research on Family and Relationship-Based Education
- Impact of Healthy Family Relationships on Youth Development: Research analyzing how family support and parent-child communication styles affect adolescents' life satisfaction, achievement motivation, and school adaptation.
- Development of Value-Based (Biblical) Parenting and Character Education Models: Research on value-centered parenting principles and character-building programs that can be applied in the modern educational environment.